Nytänkande auktionssajt tar klivet in på svenska marknaden

Nätauktionshuset Catawiki är ett av världens snabbast växande auktionshustillika techbolag. Med en tillväxt på 45 000 procent mellan 2011 och 2015 har det holländska bolaget kraftig vind i seglen när de nu satsar stort på den svenska marknaden.

Auktionssajten Catawikis resa har bara börjat. Med sin innovativa modell är bolaget unikt i branschen och kan ständigt ligga i linje med missionen om att göra speciella föremål tillgängliga för alla. Claes Hain är Country Manager för Catawiki i Norden och berättar om styrkan i bolagets idé:

– Auktionsbranschen har genomgått stora förändringar under den senaste 20-årsperioden, och på senare tid har branschens aktörer dessutom känt av hur det blivit allt svårare att locka säljare till de fysiska auktionshusen. Vi har dragit nytta av digitaliseringen och anpassat vår modell för att göra det enklare att auktionera objekt, genom att vi låter säljare skicka in sina föremål digitalt. Det gör att vi kan erbjuda vårexpertis till köpare och säljare över hela världen, oavsett var de bor.

I dagsläget finns det ingen konkurrent som kan erbjuda kombinationen av digitalvärdering och försäljning av speciella objekt. Catawiki kan däremot stå för samma expertis som de traditionella auktionshusen då samtliga objekt granskas av någon av företagets tvåhundra sakkunniga. När vinnande bud har lagts sker betalning genomen säker process, där Catawiki håller pengarna tills säljaren skickat försändelsen och köparen mottagit och kontrollerat sitt objekt.

– Tack vare vår unika auktionsmodell och samlade expertis har vi fått ett otroligt mottagande på den europeiska marknaden sedan starten för sex år sedan. Förra veckan nådde vi även en imponerande milstolpe då tre miljoner objekt nu bytt ägare genom oss. Detta är något vi är väldigt stolta över. Samtidigt är det ett bevis på att vi har en tjänst som tilltalar många och en auktionsplattform som underlättar handeln med speciella föremål. Nu ser vi fram emot att bryta ny mark i Sverige, berättar Claes Hain.

Framgångssagan om Catawiki tar sitt avstamp år 2008, då holländarna René Schoenmakers och Marco Jensen grundade sajten för att samlare av ovanliga föremål skulle kunna mötas och göra sina objekt tillgängliga för en bredare publik. Namnet Catawiki föddes då ur en förening av orden catalogue och Wikipedia. Tre årsenare började man hålla veckovisa auktioner och 2015 utsågs Catawiki till det snabbast växande techbolaget i Europa av Deloitte. Företaget har i dagsläget drygt 500 medarbetare i sju länder och sajten finns tillgänglig på 17 språk. Bakom sig har Catawiki investerare som amerikanska Accel Partners och svenska Northzone, och under hösten är auktionssajten sponsor av antikvitetsprogrammet Bytt är bytt påTV4.

Bland de speciella objekten som sålts på sajten hittar vi en Mercedes-Benz som tillhört den spanska kungen Juan Carlos, ett dokument med underskrift av Napoleon och en sällsynt Tintinbok som nyligen gick under klubban för 653 000 kronor.